Voedingsintolerantie

022556_PICTO_voedingsintolerantie

Voedselovergevoeligheid kan van allergische aard zijn, namelijk een voedselallergie of van niet-allergische aard, namelijk een voedselintolerantie. De ongemakken zijn zeer gelijkaardig, maar fundamenteel toch verschillend.

Intolerantie Allergie
Niet-immunologische reactie (vaak enzymatische deficiëntie) Immunologische reactie
Tijdelijk of permanent Permanent
Onduidelijke oorzaak, ongemakken afhankelijk van moment tot moment en van persoon tot persoon Duidelijke oorzaak, ongemak blijft identiek bij hetzelfde allergeen
Ongemakken zijn dosisafhankelijk Klachten treden al op bij zeer kleine dosissen
Ongemakken treden niet onmiddellijk op Klachten treden vrijwel onmiddellijk op na het contact met het allergeen
Niet levensbedreigend Kan levensbedreigend zijn
Diagnose: via eliminatiedieet of activiteit ontbrekend enzym meten Diagnose: allergietest (IgE in bloed meten)
Behandeling: dieet, enzymesubstitutie Behandeling: vermijden allergenen (dieet)

Voedingsintoleranties zijn meestal te wijten aan een tekort van een bepaald enzym dat instaat voor de vertering van (een) bepaald(e) element(en) in de voeding. Voorbeelden van intoleranties door enzymdeficiëntie zijn: lactose-intolerantie, histamine-intolerantie en complexe koolhydraten-intolerantie.

Voedsel is een essentiële basisbehoefte. We hebben het nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daarvoor moet het voedsel eerst ontbonden worden tot eenvoudige bouwstenen zodat de nutriënten via de intestinale mucosa in het bloed kunnen worden opgenomen.

Gedurende het verteringsproces worden enzymen geproduceerd die deze vertering zullen versnellen. Veel mensen hebben een tekort aan deze digestieve enzymen. Dit kan darmklachten veroorzaken zoals winderigheid, opgeblazen gevoel, buikkrampen, misselijkheid… Deze symptomen komen vaak voor na de maaltijd, zonder dat een specifieke diagnose wordt vastgesteld. Een eenduidige oorzaak aanwijzen is vaak complex.

Door proactief verteringsenzymen in te nemen voor uw maaltijd kan u uw spijsvertering ondersteunen.

Tips

Vaak last van bovengenoemde symptomen? Probeer de oorzaak te identificeren.

Producten

Voedingssupplementen op basis van spijsverteringsenzymen, zoals Digest-OK, vormen een goede basis.

Dossiers

Klik hier verder naar de folder ‘Eet weer alles’.

Wat is lactose? Lactose is de primaire suiker die zich vooral bevindt in koemelk, maar ook in mindere mate in andere melksoorten. Het is verantwoordelijk voor de licht zoete smaak van melk. Lactose komt voor in veel verse zuivelproducten, maar ook in andere producten zoals gebak, koekjes en bereide voedingswaren.   Hoe wordt lactose verteerd? Lactose komt in het darmkanaal terecht onder de vorm van een disaccharide, een aaneenschakeling van glucose en galactose. In het darmlumen wordt het geknipt in zijn twee componenten, nl. glucose en galactose, die vervolgens opgenomen worden door de darmwand. Het bio-apparaatje dat nodig is voor deze splitsing noemt men het lactase-enzym.   Wat is lactose-intolerantie? Lactose-intolerantie wordt veroorzaakt door de onmogelijkheid om lactose te verteren. Hierdoor kunnen sommige mensen geen melk drinken of melkproducten eten zonder ongemakken te ervaren. Dit komt omdat er geen, of te weinig, lactase-enzym wordt aangemaakt door het lichaam. De onverteerde lactose blijft achter in het darmkanaal en zet een gistingsproces in gang. Lactose-intolerante personen ervaren ongemakken zoals onvaste of nét te vaste stoelgang, een zware maag, een opgeblazen gevoel, … Het volgen van een lactosevrij dieet kan een oplossing zijn. Er is ook een ruim assortiment aan lactosevrije voedingsmiddelen (link met glutenvrij en lactosevrij dossier) verkrijgbaar. Melkproducten bevatten enerzijds veel onmisbare vitamines en mineralen (calcium, vit. A en D, fosfor, magnesium, vit. B2, …). Anderzijds is het vaak moeilijk om alle lactose te bannen uit je voeding (bv. verjaardagsfeestjes, restaurantbezoeken, verborgen bronnen van lactose, …). In dit geval kan men terugvallen op voedingssupplementen met exogeen lactase, zoals LACTOSE-OK®, dat de vertering van lactose helpt.   Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan lactose?

melkchocolade moedermelk koemelk chocolademelk karnemelk
yoghurt roomijs room koffieroom boter
vaste kazen (+8 maand) cottage cheese smeerkaas brood en gebak ontbijtgranen
pudding pannenkoeken instant cacao snoep en andere snacks zoetstoftabletjes
poedervormige maaltijdvervangers instant soepen salade dressings bouillonblokjes fijne vleeswaren
kant-en-klare maaltijden medicatie (tabletten en gelules)

Tips

Controleer altijd de ingrediëntenlijst van een product om zeker te zijn dat dit geen lactose of lactosebron bevat. Zoals melk, melkpoeder, wei, wrongel, room, boter …

Producten

Men kan terugvallen op voedingssupplementen met exogeen lactase, zoals LACTOSE-OK®, dat de vertering van lactose helpt.

Dossiers

Klik hier naar het dossier ‘Lactose-intolerantie’ en de folder ‘Eet weer alles’.

Wat is histamine? Histamine behoort tot de biogene amines en wordt geproduceerd in het menselijk lichaam, waar het dienst doet als boodschappermolecule die signalen overbrengt. De aanbreng van histamine gebeurt ook via bepaalde voedingsmiddelen, vooral dan diegene die een lang rijpings- of fermentatieproces hebben ondergaan. Naast voedingsmiddelen rijk aan histamine heb je ook voedingsmiddelen die men “histamine-liberatoren” noemt. Zij stellen histamine vrij in ons lichaam.   Hoe wordt histamine verteerd? Histamine afkomstig uit voeding wordt verteerd in het darmlumen door het enzym DiAmine Oxidase (DAO). Alcohol, bepaalde geneesmiddelen, tijdelijke stresssituaties, hormoonschommelingen, … kunnen de optimale werking van dit enzym verhinderen.   Wat is histamine-intolerantie? Wanneer er een onevenwicht bestaat tussen de afbraak en de toevoer van histamine, spreekt men van histamine-intolerantie. Dit onevenwicht kan veroorzaakt worden door een combinatie van een verminderde werking van het DAO, een hoge inname van histaminerijke voeding en het eten van die zogenaamde “histamineliberatoren”. Bij histamine-intolerantie stapelt histamine zich op in het darmkanaal en wordt die opgenomen in het lichaam waar het op verschillende niveaus reacties uitlokt. Dit kan gaan van huidproblemen zoals rode vlekken, hoofdpijn of migraine, een loopneus tot verteringsproblemen. De ongemakken lijken zeer sterk op die van allergie maar het is geen échte allergische reactie, maar een intolerantie.   Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan histamine?

rode wijn sprankelende wijn (o.a. champagne) chocolade harde kazen
tonijn (of andere visconserven) salami, rauwe vleeswaren zeevruchten, vis
zuurkool spinazie aubergines tomaten, ketchup

Welke voedingsmiddelen zijn histamine-liberatoren?

aardbeien citrusvruchten kiwi
bananen chocolade zeevruchten en schaaldieren

Let op: Bepaalde voedingsadditieven zoals bewaarmiddelen en smaakversterkers (zoals glutamaten) verhogen de hoeveelheid histamine in het lichaam.

Producten

In geval van histamine-intolerantie is het belangrijk om histaminerijke voeding en histamine-liberatoren te vermijden, maar men kan ook gebruik maken van DAOSiN®, een dieetvoeding voor medisch gebruik dat het enzym DAO aanbrengt en zo de werking van het lichaamseigen enzym versterkt.

Dossiers

Klik hier door naar de folder ‘Eet weer alles’.

Wat zijn complexe koolhydraten? Koolhydraten maken samen met eiwitten en vetten deel uit van onze dagelijkse voeding. Ze vormen een belangrijke energieleverancier voor ons lichaam. We kunnen ze opsplitsen in 2 belangrijke groepen: enerzijds de enkelvoudige suikers of mono- en disacchariden en anderzijds de meervoudige suikers of polysacchariden, ook wel complexe suikers genoemd. Gekende enkelvoudige suikers zijn glucose, fructose, saccharose, … De complexe koolhydraten zijn samengesteld uit meerdere en verschillende enkelvoudige suikers.   Hoe worden ze verteerd? Enkelvoudige suikers kunnen rechtstreeks worden verbrand door het organisme. Bij complexe koolhydraten kan dit niet, zij kunnen pas verbrand worden nadat zij omgezet zijn in enkelvoudige suikers door tussenkomst van gespecialiseerde enzymen.   Wat is complexe koolhydraten-intolerantie? Het lichaam is niet altijd in staat om alle complexe suikers volledig om te zetten naar enkelvoudige suikers. Deze blijven dan onverteerd of slechts gedeeltelijk verteerd achter in het darmkanaal en zetten een gistingsproces in gang. Dit kan dan aanleiding geven tot gasvorming en dus een opgeblazen gevoel. Vaak zijn producten rijk aan complexe koolhydraten ook rijk aan vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten, net daarom zou het jammer zijn ze van het menu te moeten weren.   Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan complexe koolhydraten? Groenten

uien bloemkool broccoli spruitjes
witte kool rode kool savooikool wortelen
komkommer champignons prei paprika
asperges bieten aardappelen salade
maïs

Peulvruchten

bonen erwten prinsessenbonen tuinbonen
linzen sojabonen kikkererwten

Fruit en noten

sinaasappels bananen kiwi druiven
pindanoten amandelen walnoten hazelnoten
pistachenoten pijnboompitten sesamzaad zonnebloempitten

Granen en afgeleiden

haver tarwe gerst spelt
rijst rogge brood pasta
beschuiten koekjes bloem ontbijtgranen
muesli griesmeel

Producten

PREFLATINE-OK® is een voedingssupplement dat het enzym alpha-galactosidase aanbrengt. Het zorgt ervoor dat de ketens van complexe koolhydraten wel kunnen worden verbroken. Hierdoor wordt het gistingsproces en de gasvorming voorkomen.

Dossiers

Klik hier door naar de folder ‘Eet weer alles’.

Services

022556_PICTO_voedingsintolerantie

Voedselovergevoeligheid kan van allergische aard zijn, namelijk een voedselallergie of van niet-allergische aard, namelijk een voedselintolerantie. De ongemakken zijn zeer gelijkaardig, maar fundamenteel toch verschillend.

Intolerantie Allergie
Niet-immunologische reactie (vaak enzymatische deficiëntie) Immunologische reactie
Tijdelijk of permanent Permanent
Onduidelijke oorzaak, ongemakken afhankelijk van moment tot moment en van persoon tot persoon Duidelijke oorzaak, ongemak blijft identiek bij hetzelfde allergeen
Ongemakken zijn dosisafhankelijk Klachten treden al op bij zeer kleine dosissen
Ongemakken treden niet onmiddellijk op Klachten treden vrijwel onmiddellijk op na het contact met het allergeen
Niet levensbedreigend Kan levensbedreigend zijn
Diagnose: via eliminatiedieet of activiteit ontbrekend enzym meten Diagnose: allergietest (IgE in bloed meten)
Behandeling: dieet, enzymesubstitutie Behandeling: vermijden allergenen (dieet)

Voedingsintoleranties zijn meestal te wijten aan een tekort van een bepaald enzym dat instaat voor de vertering van (een) bepaald(e) element(en) in de voeding. Voorbeelden van intoleranties door enzymdeficiëntie zijn: lactose-intolerantie, histamine-intolerantie en complexe koolhydraten-intolerantie.

Voedsel is een essentiële basisbehoefte. We hebben het nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daarvoor moet het voedsel eerst ontbonden worden tot eenvoudige bouwstenen zodat de nutriënten via de intestinale mucosa in het bloed kunnen worden opgenomen.

Gedurende het verteringsproces worden enzymen geproduceerd die deze vertering zullen versnellen. Veel mensen hebben een tekort aan deze digestieve enzymen. Dit kan darmklachten veroorzaken zoals winderigheid, opgeblazen gevoel, buikkrampen, misselijkheid… Deze symptomen komen vaak voor na de maaltijd, zonder dat een specifieke diagnose wordt vastgesteld. Een eenduidige oorzaak aanwijzen is vaak complex.

Door proactief verteringsenzymen in te nemen voor uw maaltijd kan u uw spijsvertering ondersteunen.

Tips

Vaak last van bovengenoemde symptomen? Probeer de oorzaak te identificeren.

Producten

Voedingssupplementen op basis van spijsverteringsenzymen, zoals Digest-OK, vormen een goede basis.

Dossiers

Klik hier verder naar de folder ‘Eet weer alles’.

Wat is lactose? Lactose is de primaire suiker die zich vooral bevindt in koemelk, maar ook in mindere mate in andere melksoorten. Het is verantwoordelijk voor de licht zoete smaak van melk. Lactose komt voor in veel verse zuivelproducten, maar ook in andere producten zoals gebak, koekjes en bereide voedingswaren.   Hoe wordt lactose verteerd? Lactose komt in het darmkanaal terecht onder de vorm van een disaccharide, een aaneenschakeling van glucose en galactose. In het darmlumen wordt het geknipt in zijn twee componenten, nl. glucose en galactose, die vervolgens opgenomen worden door de darmwand. Het bio-apparaatje dat nodig is voor deze splitsing noemt men het lactase-enzym.   Wat is lactose-intolerantie? Lactose-intolerantie wordt veroorzaakt door de onmogelijkheid om lactose te verteren. Hierdoor kunnen sommige mensen geen melk drinken of melkproducten eten zonder ongemakken te ervaren. Dit komt omdat er geen, of te weinig, lactase-enzym wordt aangemaakt door het lichaam. De onverteerde lactose blijft achter in het darmkanaal en zet een gistingsproces in gang. Lactose-intolerante personen ervaren ongemakken zoals onvaste of nét te vaste stoelgang, een zware maag, een opgeblazen gevoel, … Het volgen van een lactosevrij dieet kan een oplossing zijn. Er is ook een ruim assortiment aan lactosevrije voedingsmiddelen (link met glutenvrij en lactosevrij dossier) verkrijgbaar. Melkproducten bevatten enerzijds veel onmisbare vitamines en mineralen (calcium, vit. A en D, fosfor, magnesium, vit. B2, …). Anderzijds is het vaak moeilijk om alle lactose te bannen uit je voeding (bv. verjaardagsfeestjes, restaurantbezoeken, verborgen bronnen van lactose, …). In dit geval kan men terugvallen op voedingssupplementen met exogeen lactase, zoals LACTOSE-OK®, dat de vertering van lactose helpt.   Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan lactose?

melkchocolade moedermelk koemelk chocolademelk karnemelk
yoghurt roomijs room koffieroom boter
vaste kazen (+8 maand) cottage cheese smeerkaas brood en gebak ontbijtgranen
pudding pannenkoeken instant cacao snoep en andere snacks zoetstoftabletjes
poedervormige maaltijdvervangers instant soepen salade dressings bouillonblokjes fijne vleeswaren
kant-en-klare maaltijden medicatie (tabletten en gelules)

Tips

Controleer altijd de ingrediëntenlijst van een product om zeker te zijn dat dit geen lactose of lactosebron bevat. Zoals melk, melkpoeder, wei, wrongel, room, boter …

Producten

Men kan terugvallen op voedingssupplementen met exogeen lactase, zoals LACTOSE-OK®, dat de vertering van lactose helpt.

Dossiers

Klik hier naar het dossier ‘Lactose-intolerantie’ en de folder ‘Eet weer alles’.

Wat is histamine? Histamine behoort tot de biogene amines en wordt geproduceerd in het menselijk lichaam, waar het dienst doet als boodschappermolecule die signalen overbrengt. De aanbreng van histamine gebeurt ook via bepaalde voedingsmiddelen, vooral dan diegene die een lang rijpings- of fermentatieproces hebben ondergaan. Naast voedingsmiddelen rijk aan histamine heb je ook voedingsmiddelen die men “histamine-liberatoren” noemt. Zij stellen histamine vrij in ons lichaam.   Hoe wordt histamine verteerd? Histamine afkomstig uit voeding wordt verteerd in het darmlumen door het enzym DiAmine Oxidase (DAO). Alcohol, bepaalde geneesmiddelen, tijdelijke stresssituaties, hormoonschommelingen, … kunnen de optimale werking van dit enzym verhinderen.   Wat is histamine-intolerantie? Wanneer er een onevenwicht bestaat tussen de afbraak en de toevoer van histamine, spreekt men van histamine-intolerantie. Dit onevenwicht kan veroorzaakt worden door een combinatie van een verminderde werking van het DAO, een hoge inname van histaminerijke voeding en het eten van die zogenaamde “histamineliberatoren”. Bij histamine-intolerantie stapelt histamine zich op in het darmkanaal en wordt die opgenomen in het lichaam waar het op verschillende niveaus reacties uitlokt. Dit kan gaan van huidproblemen zoals rode vlekken, hoofdpijn of migraine, een loopneus tot verteringsproblemen. De ongemakken lijken zeer sterk op die van allergie maar het is geen échte allergische reactie, maar een intolerantie.   Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan histamine?

rode wijn sprankelende wijn (o.a. champagne) chocolade harde kazen
tonijn (of andere visconserven) salami, rauwe vleeswaren zeevruchten, vis
zuurkool spinazie aubergines tomaten, ketchup

Welke voedingsmiddelen zijn histamine-liberatoren?

aardbeien citrusvruchten kiwi
bananen chocolade zeevruchten en schaaldieren

Let op: Bepaalde voedingsadditieven zoals bewaarmiddelen en smaakversterkers (zoals glutamaten) verhogen de hoeveelheid histamine in het lichaam.

Producten

In geval van histamine-intolerantie is het belangrijk om histaminerijke voeding en histamine-liberatoren te vermijden, maar men kan ook gebruik maken van DAOSiN®, een dieetvoeding voor medisch gebruik dat het enzym DAO aanbrengt en zo de werking van het lichaamseigen enzym versterkt.

Dossiers

Klik hier door naar de folder ‘Eet weer alles’.

Wat zijn complexe koolhydraten? Koolhydraten maken samen met eiwitten en vetten deel uit van onze dagelijkse voeding. Ze vormen een belangrijke energieleverancier voor ons lichaam. We kunnen ze opsplitsen in 2 belangrijke groepen: enerzijds de enkelvoudige suikers of mono- en disacchariden en anderzijds de meervoudige suikers of polysacchariden, ook wel complexe suikers genoemd. Gekende enkelvoudige suikers zijn glucose, fructose, saccharose, … De complexe koolhydraten zijn samengesteld uit meerdere en verschillende enkelvoudige suikers.   Hoe worden ze verteerd? Enkelvoudige suikers kunnen rechtstreeks worden verbrand door het organisme. Bij complexe koolhydraten kan dit niet, zij kunnen pas verbrand worden nadat zij omgezet zijn in enkelvoudige suikers door tussenkomst van gespecialiseerde enzymen.   Wat is complexe koolhydraten-intolerantie? Het lichaam is niet altijd in staat om alle complexe suikers volledig om te zetten naar enkelvoudige suikers. Deze blijven dan onverteerd of slechts gedeeltelijk verteerd achter in het darmkanaal en zetten een gistingsproces in gang. Dit kan dan aanleiding geven tot gasvorming en dus een opgeblazen gevoel. Vaak zijn producten rijk aan complexe koolhydraten ook rijk aan vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten, net daarom zou het jammer zijn ze van het menu te moeten weren.   Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan complexe koolhydraten? Groenten

uien bloemkool broccoli spruitjes
witte kool rode kool savooikool wortelen
komkommer champignons prei paprika
asperges bieten aardappelen salade
maïs

Peulvruchten

bonen erwten prinsessenbonen tuinbonen
linzen sojabonen kikkererwten

Fruit en noten

sinaasappels bananen kiwi druiven
pindanoten amandelen walnoten hazelnoten
pistachenoten pijnboompitten sesamzaad zonnebloempitten

Granen en afgeleiden

haver tarwe gerst spelt
rijst rogge brood pasta
beschuiten koekjes bloem ontbijtgranen
muesli griesmeel

Producten

PREFLATINE-OK® is een voedingssupplement dat het enzym alpha-galactosidase aanbrengt. Het zorgt ervoor dat de ketens van complexe koolhydraten wel kunnen worden verbroken. Hierdoor wordt het gistingsproces en de gasvorming voorkomen.

Dossiers

Klik hier door naar de folder ‘Eet weer alles’.

Verkooppunten